aanmelden nieuwsbrief

Reflexive Performance Reset - Foundation (vol!)

RPR™ stelt je in staat om snelle en directe verbeteringen te krijgen in:

PIJN, FLEXIBILITEIT, KRACHT, BALANS, UITHOUDING & PERFORMANCE

Door het resetten en activeren van specifieke punten op het lichaam wordt de functie van incorrect werkende spieren en beweegpatronen gecorrigeerd. Deze compensatiepatronen kunnen pijn en blessures veroorzaken en de prestaties doen verminderen. RPR™ geeft nieuw perspectief op hoe het lichaam dysfunctioneel kan worden.

RPR™ is ontwikkeld om een direct shift te krijgen van een zogenaamde survival state naar een performance state. De resultaten zijn vaak geweldig. Na een reset zie je een snelle shift van spanning en pijn naar een relax state, klaar voor performance om je maximale potentieel te benutten!

RPR™ wordt veel gebruikt bij (professionele) sportteams, de fitnessindustrie en therapeuten. Het wordt toegepast bij:
1) Blessures en preventie
2) Verbeteren van sportperformance
3) Focus en awareness
4) Het is ook een krachtige tool voor stressmanagement

Het RPR™ systeem is een game changer voor sporters en/of actieve cliënten!

"THE BIGGEST SECRET IN SPORTS PERFORMANCE TODAY" - CAL DIETZ

 
Deze cursus is geschikt voor (sport)fysiotherapeuten, manueel therapeuten, chiropractoren, personal trainers en athletic trainers.
De RPR™ Foundation cursus bestaat uit:
 
Dag 1: RPR COACH:
Op dag 1 leer je alle grondbeginselen van het RPR-systeem zoals: waarom we compenseren, het testen van kracht en flexibiliteit, het resetten van het lichaam om weer in ‘performance state’ te komen, zodat je sporters en cliënten in staat zijn om pijnvrij te presteren. Je leert het RPR systeem te implementeren in je eigen werkomgeving.
 
Dag 2: RPR PRO:
Op dag 2 duiken we dieper in allerlei aspecten van het RPR systeem. Je leert technieken die de performance verder verhogen, pijn kan verminderen en de flexibiliteit drastisch kan verbeteren. Het vinden van de belangrijkste resets wordt aangeleerd naast andere wat meer ingewikkelde onderdelen van het systeem die tezamen een solide basis vormen om het systeem te begrijpen.
 
Je lichaam heeft in feite 2 prioriteiten voor optimaal presteren; ademhalen en correct bewegen. Bij veel sporters is dit niet optimaal, waardoor het lichaam gebruik gaat maken van risicovolle compensatiepatronen om zodoende via een andere weg deze prioriteiten uit te voeren. Compensatiepatronen zijn de voornaamste oorzaken van non-contact blessures in sport, net als alledaagse pijntjes die het presteren kunnen beperken.
De manier hoe we omgaan met stress en druk van het dagelijkse leven kan resulteren in verkeerd bewegen en heeft invloed op ons gedrag. We staan onder constante stress die door het lichaam wordt geïnterpreteerd als een survival modus.
In survival modus of de ‘flight of fight’ response maakt je lichaam gebruik van compensatie patronen die kunnen leiden tot blessures. Er ontstaat vaak meetbare afname in kracht, power, flexibility en uithouding, waardoor de belasting afneemt en de kans op dysfunctie, pijn en verminderd presteren toeneemt.
De reset of activatie maakt een connectie tussen lichaam en geest. Adrenaline interfereert met deze connectie! Activaties brengen het lichaam meer in de parasympatische staat in plaats van sympatische staat. De sympaticus is de ‘fight or flight’ respons. Freeze is het derde f-woord. Flight, fight of freeze is wat er veel gebeurd met sporters en ook cliënten. Sporters die in contact blijven met lichaam en geest en in de ‘zone’ zitten, zijn de uitzondering. De uitzonderingen zetten de records! ‘’Turn excitement into focus’’.
Er zijn voortdurend vele systemen in het lichaam aan het werk die we met RPR™ activatie kunnen beïnvloeden:
  • Defensieve patronen
  • Lengte-spanning relaties in de spier
  • Compensatiepatronen
  • Energetische spierconnecties door neuro lymfatische reflexen
  • Inhiberende spierpatronen
  • Kinetic chain functie
  • Slingpatronen
  • Biotensegrity
  • Mind-body relatie
Hoe werkt het?
RPR™
begint door te testen hoe het lichaam op dit moment functioneert, zodat veranderingen duidelijk te meten zijn. Dit wordt gedaan met simpele spierweerstandtesten, kracht- en flexibiliteittesten.
 
De volgorde van testen moet gebeuren van zone 1 naar zone 2 en vervolgens naar zone 3.

De testvolgorde begint vanuit de psoas en het diafragma. De psoas en de diafragma werken eigenlijk als een unit. Het diafragma beweegt de longen naar beneden, de psoas zit vast aan de wervelkolom en het femur en functioneert als een heupflexor, maar heeft ook een stabiliserende functie. De reciproke spier is de gluteaal musculatuur. Het diafragma, de psoas en de gluteaal musculatuur zijn tezamen de zone 1. Het lichaam functioneert optimaal vanuit zone 1 naar zone 2 en zone 3.
De eerste stap is om diafragma-ademhaling te activeren zodat het lichaam goed gaat ademhalen en om een parasympatische respons te creëren. (weinig mensen ademen op de juiste manier). Goede ademhaling is een vereiste! Het laat de buikwand goed uitzetten en zorgt ervoor dat de diepste spier in het lichaam, de psoas, correct functioneert. Hierdoor ervaart men een beter gevoel van focus en awareness.
Wanneer deze eerste prioriteit effectief is gecorrigeerd, gaan we door een specifieke opeenvolging van patronen en zones, die getest en geactiveerd worden zodat de spieren en structuren hun juiste potentieel en terugkrijgen – en ze hun eigen werk goed doen in plaats die van een ander. Wanneer we de juiste dingen met het lichaam doen, zal er een onmiddellijke respons zijn.
Daarna kunnen lichaam en brein integreren om effectief en efficiënt te functioneren. Ons lichaam behoort te opereren op een co-ordinerende manier om te kunnen presteren. Tevens is een stressvrij lichaam het beste in staat om de volle capaciteit te gebruiken met maximale energie!
 

Er staan geen cursussen gepland. Vul uw gegevens in om op de hoogte te blijven van nieuwe cursussen.

Velden met een * zijn verplicht.