aanmelden nieuwsbrief

Craig Liebenson - Part B - De extremiteiten

* Deze cursus was onderdeel van de trilogie: Faulty Movement Patterns, Rehab of the Athlete and Continuum of Care.

Prague School to Athletic Development van Craig Liebenson

In deze cursus maakt Craig Liebenson gebruik van een eclectische benadering. De beste principes, nieuwste kennis en technieken vormen de basis van deze cursus. Hieronder een aantal belangrijke ankers voor het revalideren en terugbrengen van atleten naar hun sport:

  • Het model gaat uit van principes en niet van protocollen
  • De patiënt ‘vertelt’ ons wat hij nodig heeft in plaats van de behandelaar
  • Versta de kunst van functioneel onderzoek en training  waarbij gekeken wordt naar de capaciteit van myelinisatie van nieuwe motor patronen.
  • We houden altijd rekening met de tolerantie of pijn van de patiënt
  • Het doel is om capaciteit op te bouwen zodat er een stabiele marge is tot error – McGill
  • Daarom is het nodig om tekortkomingen in capaciteit te identificeren – DE FUNCTIONELE DIAGNOSE
  • Dit vult de structuurdiagnostiek aan en is cruciaal want het blijkt dat bij de meeste casuïstiek een structuur diagnose aspecifiek is.
  • We kijken naar regio’s die voorspelbaar zijn voor wat betreft stijfheid en zwakte – ‘Joint by Joint benadering van Boyle en spierdysbalans Layer syndroom volgens Janda.

“We find things that are stuck and get them moving, and find things that are moving too much and tighten them.”
Earl Homewood

Doelgroep: (Sport) fysiotherapeuten, manueel therapeuten en chiropractoren

Accreditatie: 12 punten voor algemeen en sportregister

In deze cursus leert u technieken uit de Prague school – voor het verbeteren van ‘faulty movement patterns’

  1. verbeteren van mobiliteit van gewrichten
  2. normaliseren van spierspanning
  3. herstellen van de “weak link”
  4. Focus eerst op stabiliteit en daarna op kracht.

1. Functionele historie:

  • Eerst uitsluiten "rode vlaggen" en ernstige ziekte (tumor, infectie, breuk, neurologische, enz.)
  • Pijn begin- geleidelijk of trauma;  uitstraling/referred pain
  • Activiteit intoleranties – wat verergert pijn?
  • Verleden van gerelateerde pijn/chirurgie/etc.
  • Activiteit geschiedenis
  • Activiteit doelen
  • Verwachting van herstel

2. Functioneel onderzoek:

  • Na ortho/neuro - Controleer voor MS (Mechanische Sensitisatie – pijnlijke bewegingen), AMC (Abnormale Motorische Controle – een pijnloze dysfunctie)
  • MS is vergelijkbaar met Cook de FMS (0;Pijn) en AMC is Cook's FMS (1 of 2/3; asymmetrische pijnloos dysfunctie)
  • Beeldvormende diagnostiek (MRI, x-foto, CT-scan) is vaak misleidend als gevolg van hoge vals positieve uitslag van asymptomatische bevindingen.
  • Geïsoleerd verlies van ROM of kracht is vaak misleidend sinds:
    • "De hersenen  niet denken in termen van afzonderlijke spieren maar in termen van beweegpatronen"
    • "Het meetbare verdrijft vaak het nuttige."-Rene Dubos
    • "Tijd gebruikt voor onderzoek bespaart tijd in behandeling." – V Janda
    • "Ik begin niet totdat ik een totaaloverzicht heb van alles." - K Lewit
    • "Hij die alleen het pijngebied behandelt is verloren." - K Lewit
    • "Onderzoek, onderzoek, onderzoek." V Janda

3. Training:

  • Training gaat voor behandeling. Waarom? Omdat het zelf-efficiency creëert en het heeft een groter myelinisatie potentieel.
  • Dit is McKenzie 101
  • Het is belangrijk dat de patiënt verantwoordelijk voor zijn eigen herstel, niet de therapeut of  trainer
  • Passieve therapie is prima als katalysator en om te ‘resetten’, maar het doel is altijd om een oefening te vinden die de patiënt zelf doet om de MS (mechanische sensitisiteit) te verminderen (Cook 0) en de AMC (Abnormale motor controle, Cook 1) verbetert.
  • Training wordt bepaald door de ‘pijnloze dysfunctie’ wat ook wel de ‘key link’ is.
  • Dit is een software – motor programma benadering en geen hardware probleem – perifere structuur (geïsoleerd) benadering
  • ‘Na een blessure zal weefsel herstellen, maar spieren leren. Zij ontwikkelen heel snel de gewoonte om reflexmatig te beschermen en dat langer duurt dan de blessure zelf’- J Travell
  • De beste oefeningen zijn ‘reactieve’ omdat de patiënt hiermee de juiste motorische training krijgt zonder corticale cues.
  • Start met grondoefeningen om de basis patronen makkelijk aan te leren (stabilitieit), maar ga vervolgens door in functionele training (staand, tri-planar, het corrigeren van de zwakke schakel, die gelinkt is aan de doelen).
  • ‘Het is niet nodig om beweegpatronen perfect aan te leren, corrigeer de belangrijkste fout die de problemen veroorzaakt’ – K Lewit
  • Zorg eerst voor stabiliteit (vb. triple flexie) als voorwaarde voor het opbouwen van kracht (triple extension).
  • Voorbeelden: 1. De Vele’s transverse arch  stabiliteitstest, side plank, front plank, stir the pot, wall arch en sprint with restistance.
  • Zorg eerst voor core stabiliteit en daarna voor performance verbetering.

4. Her testen:

  • Na de training of behandeling altijd her testen!
  • Dit doen we met CAP: Clinical Audit Process.
  • Het is cruciaal om te weten wat werkt en helpt mede om een goede prognose te bepalen voor de patiënt.

‘’Voorspellen is erg moeilijk, vooral de toekomst.’’ N Bohr, natuurkundige

  • Als je tijdens de behandeling of training verbetering krijgt wordt de kans 3 keer groter dat er verbetering optreedt tussen de volgende behandeling – Hahne, pt (Aus)
  • Als er bij radiculaire problemen het centralisatie fenomeen optreedt is kans groter op goed herstel. (McKenzie methode).

De volgende tests en oefeningen worden geleerd tijdens de cursus:

Tests:

  1. Janda’s pertubation test
  2. Vele’s test
  3. 1 leg balance EC
  4. 1 leg squat
  5. Hip abduction
  6. Seated SLR w/slump test
  7. Repetitive L-spine ROM testen

Training:

  1. Micro breaks (McGill en Brügger)
  2. Vele’s test
  3. Abdominal bracing
  4. Dying bug vs wall
  5. Functional Clam shell
  6. monster walk
  7. lateral band walk
  8. Bridges (2/K/1)
  9. 2/1 LDL
  10. squats – facing wall, dowell
  11. reverse lunges – step/ psoas stretch
  12. bird dog
  13. Front plank
  14. bridges with ball
  15. mc Gill crunch
  16. Foam OH
  17. sphinx
  18. T4 rotation
  19. Foam vert ball OH
  20. Angles lunges with reaches
  21. McKenzie
  22. Hip PIR technique

Leerdoelen:

  • De heilige graal van oefeningen en training
  • De stabiliteit-kracht continuüm, veilig terug naar activiteiten of sport
  • Revalidatie van sportblessures van de onderste extremiteiten
  • Wat te doen voor hoge nivo vs hoog risico patiënten
  • Het bepalen van functionele doelstellingen van de behandeling. Waar beginnen we?
  • Progressies en regressies (peel back methode)
  • The Core slings: Sagittaal, frontale en transverse vlak
  • Balans – van voetbalspelers tot de oudere mens
  • Subtalare Hyperpronatie: wat heeft de arm ermee te maken?
  • ACL blessures bij vrouwen: wat hebben we geleerd?
  • Patello-femorale pijnsyndromen: Is de belangrijkste schakel de heup?
  • Mobiliteit & stabiliteit: Wat is de relatie?

Er staan geen cursussen gepland. Vul uw gegevens in om op de hoogte te blijven van nieuwe cursussen.

Velden met een * zijn verplicht.